torsdag 14. februar 2008

The pursuit of happyness- Min favoritt film

Jeg har valgt denne uken å skrive om en film som jeg syns er kjempe bra. Den er ikke så kjent så jeg prøver å promotere litt for filmen.

Filmen heter The pursuit of happyness med Will Smith og den handler om en mann, Chris som prøver å selge bein skannere til sykehus, men får ikke solgt de. Familien på tre, trenger desperat penger. Det ender med at kona forlater ham fordi hun har fått nok. Chris bestemmer seg for å gjøre noe med situasjonen så han søker på en stilling hos Dean Witter. Her får de en seks måneders prøvetid/opplæringstid uten lønn. På slutten av prøvetiden får de en test og hvis de består denne kan de bli ansatt. Chris bestemmer seg for å jobbe hardt under opplæringstiden. Han får jo ingen lønn underveis så han og sønnen(Christoffer) blir nødt til å bo på fattighus og noen ganger på gata.

Jeg ble grepet av denne filmen fordi den viser at hvis man jobber nok for en ting, så kan det gå i oppfyllelse. Har man nok vilje så kan få det til. Når folk sier at det er helt umulig så syns jeg at man kan tenke på denne filmen. Ingenting er umulig. Budskapet innebærer også at man skal ha troen på seg selv og ikke la noen stoppe seg. For å sitere Will Smith fra filmen som sier til sønnen sin: "don't let anybody tell you that you can't do something". Jeg er imponert av motet til Chris. Det er en mulighet for at han ikke får jobb hos Dean Witter etter prøveperioden, likevel så er han optimistisk og gjør sitt beste. Han har hele tiden troen på seg selv og ønsker mer enn noe annet å få en jobb. Dette er et håp for de som er arbeidsløse, altså det er mulig å komme seg ut av det.

Jeg syns filmen har mange bra budskap og et av dem er at målet i livet ikke alltid er å bli rik. Chris ønsker alt godt for sønnen sin og ønsker økonomisk stabilitet, men ønsker ikke å bli rik. Han er veldig opptatt av hvordan sønnen har det. Har ikke sønnen det bra, så har ikke Chris det heller. Han ønsker ikke penger for å få materielle goder til seg selv, men for at sønnen skal få et hjem og mat på bordet.

Det er ikke bare innholdet i filmen jeg syns er bra. Skuespillerpresentasjonene av både Chris(Will Smith) og Christoffer(Jaden Smith) er veldig imponerende. Det må nevnes at Will Smith er Jadens virkelige far så det har mye å si at kjemien er så god mellom dem. Jeg mener at det er den beste filmen jeg har sett av Will Smith og jeg ble ikke overrasket da han ble nominert til Oscar for sin tolkning av rollen.

Her kan man se min favorittscene fra filmen.

Er det noen som ikke har sett den så må jeg bare si, løp og lei den. Den er bare fantastisk.

Ingen kommentarer: