mandag 19. mai 2008

REKLAME, REKLAME, REKLAME!!

Den siste tiden har vi hatt om reklame og den er jo kjekt å kunne litt generellt om det. Reklame kommer av det latinske ordet reclamare som betyr å rope. Reklame er at man ønsker oppmerksomhet mot en vare, forretning, bedrift osv. En reklame skal få deg til å bli interessert og fange blikket ditt. Det finnes forskjellige typer reklame som plakat, radioreklame, tv-reklame, flyers, internetreklame, avisreklame osv. Hva som brukes kommer ann på produktet og målgruppen.
Her er typiske virkemidler for en reklame:

- Farger, utsnitt, streker
- Logoer, overskriftstype
- Fengende setninger som er lette å lese
- Ordbruk. Kan bruke ungdomsspråk
- Språklige bilder
- Reklamen har et budskap


I en reklame bruker man en oppskrift kalt: AIDA. Dette står for:

Attention- fange kundens interesse og oppmerksomhet
Interest- interesse. Blir interessert til å lese resten av reklamen
Desire- begjær. Reklamen dekker behov som kunden trenger. Påvirkning.
Action- handling. Reklamen har overbevist kunden så de kjøper den.



Analysering av reklame:

Vi fikk også i oppgave å analysere en reklame. Jeg har da valgt å snakke om en reklame for parfymen Pose av Christina Aguilera. Denne reklamen vekker virkelig oppmerksomheten ved at det er rettet rosa lys mot modellen Christina. Dette rosa lyset representerer parfymen og parfymebeholningen som også er rosa. Mange forbinder også rosa med jenter som er målgruppen. Kvinner vil nok tiltrekke seg dette.

Hun er kledd som en ordentlig "lady" og viser eleganse og rikdom. Den viser også en ung, selvsikker og vakker kvinne. Hun holder parfymen i hånden og viser tydelig at hun har brukt den. Klærne og håret til modellen er litt gammeldags og dette er for å få frem den elegansen som det var mye av før. Dette vises også i skriften. Reklamen sier på en måte at hvis du bruker denne parfymen vil du se ut som modellen altså rik, vakker, selsikker, pen, sexy osv. Målgruppen er nok kvinner mellom 25-40 år og med denne reklamen treffer den målgruppen. I den målgruppen er det spesielt viktig å være ung, selvsikker og vakker. Dette er sjult argumentasjon, dette står ikke i reklamen, men man skjønner det utifra bildet. Parfymen skal ikke appelere til uskyldige og flinke kvinner, men de som tør å være seg selv og er litt "dristige". Hånden Christina har på brystet viser på en måte at hun er sevsikker på sin seksualitet. Og slagordet "A touch, a mystery" viser til at bruker man denne parfymen blir man litt mystisk og spennede.


Ingen kommentarer: