- Farger, utsnitt, streker
- Logoer, overskriftstype
- Fengende setninger som er lette å lese
- Ordbruk. Kan bruke ungdomsspråk
- Språklige bilder
- Reklamen har et budskap
I en reklame bruker man en oppskrift kalt: AIDA. Dette står for:
Attention- fange kundens interesse og oppmerksomhet
Interest- interesse. Blir interessert til å lese resten av reklamen
Desire- begjær. Reklamen dekker behov som kunden trenger. Påvirkning.
Action- handling. Reklamen har overbevist kunden så de kjøper den.
Analysering av reklame:

Hun er kledd som en ordentlig "lady" og viser eleganse og rikdom. Den viser også en ung, selvsikker og vakker kvinne. Hun holder parfymen i hånden og viser tydelig at hun har brukt den. Klærne og håret til modellen er litt gammeldags og dette er for å få frem den elegansen som det var mye av før. Dette vises også i skriften. Reklamen sier på en måte at hvis du bruker denne parfymen vil du se ut som modellen altså rik, vakker, selsikker, pen, sexy osv. Målgruppen er nok kvinner mellom 25-40 år og med denne reklamen treffer den målgruppen. I den målgruppen er det spesielt viktig å være ung, selvsikker og vakker. Dette er sjult argumentasjon, dette står ikke i reklamen, men man skjønner det utifra bildet. Parfymen skal ikke appelere til uskyldige og flinke kvinner, men de som tør å være seg selv og er litt "dristige". Hånden Christina har på brystet viser på en måte at hun er sevsikker på sin seksualitet. Og slagordet "A touch, a mystery" viser til at bruker man denne parfymen blir man litt mystisk og spennede.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar