mandag 21. april 2008

oppsummering av det vi har lært i norsk den siste tiden;)

Denne uken har vi fått i oppgave å oppsummere hva vi har lært i norsk den siste tiden. Vi har hatt om lyrikk.

Vi hadde et gruppearbeid der vi fikk tildelt hver vår lyriker som vi skulle presentere. Vi fikk lyrikeren Kolbein Falkeid. Her er en kort oppsummering av fremføringen vår:

  • han er en kjent norsk lyriker og poet
  • han skriver modernistisk lyrikk
  • han har samarbeidet mye med visegruppa Vamp
  • han debuterte med diktsamlingen Glass-skår
  • Han har vunnet Cappelen prisen og Prøtsensprisen
  • han har skrevet diktene "Lengter du etter noe" og "Nå"
  • typisk modernismen er at det bryter med vanlige skriveformer og eksprementere
Her er diktet "Lengter du etter noe" som vi hadde om:

Måtte det være ei snøvidde
som gnir hele fjeset sitt
inn med soloppgang og dagslys.
Et sted
hvor tankene fortaper seg som trær
mot tregrensen.

Vi mener diktet er veldig positiv og beskriver de mange muligheter. I diktet bruker Kobein Falkeid de literære virkemidlene personfikasjon og sammenlikning.

For å lære om lyrikk ble vi delt inn i grupper og hver gruppe fikk en lyriker de skulle presentere for resten av klassen. Dette syns jeg var en bra måte å gjøre det på og jeg lærte mye av det. Selvfølgelig husker jeg best fra det jeg skrev, men dette er en bedre metode enn at læreren sier alt. Jeg husker som oftest lite når vi bare skal skrive notater fra en power point. Jeg husker selfølgelig ikke alt hva elevene sa, men alle gruppene kunne kanskje hatt et kort sammendrag av det de har sagt i presentasjonen på slutten.

Ingen kommentarer: