søndag 30. mars 2008

Noe av det styggeste jeg har sett!

Denne uken fikk vi som oppgave å skrive om et dikt eller sanglyrikk. Vel, jeg må si at jeg aldri har vært så fan av dikt og har ingen så favoritter, så jeg velger å skrive om en sang. Da jeg skulle velge sang så gikk jeg gjennom sangene mine og jeg må innrømme at det var ikke mange sanger på norsk. Til slutt kom jeg over sangen "Stygge lille Trine" av Postgirobygget som er spilt inn i 1995 og var med på albumet. Bandet har mange sanger med gode tekster og poenger så det var nesten vanskelig å velge en favoritt. Postgirobygget skriver ofte sanger som er ironisk ment og denne sangen er et eksempel på dette.
Her er utklipp fra sangteksten: (hele teksten finner du her)
Stygge lille Trine
hun fikk aldri kline
når vi dro på byen
fikk hun ikke bli med

ref:
Hun kanke no for det men hun vet hun er X4
jajaja noe av det styggeste noe av det styggeste jeg har sett, rett og slett
hun var noe av det styggeste noe av det styggeste jeg har sett, rett og slett

Hun hadde regulering
hun hadde ikke kropp
hun hadde ikke tryne
en dag gav Trine opp
...
Så kommer moralen
en morgen hang hun i et tre
hun kommer aldri ned
hvem hadde skylda var det oss eller de som sa stygge lille Trine
...
Jeg mener at denne sangen handler om mobbing. Den er skrevet sarkastisk og bruker mye ironi. Isteden for å skrive rett ut at man ikke skal mobbe så har forfatteren skrevet det bak linjene. Forfatteren vil ikke si at man skal mobbe, men heller det motsatte. Hvis man hører på selve sangen så er den veldig lystig, altså det helt motsatte av teksten. Dette er et godt virkemiddel som Postgirobygget bruker ofte og eksempler på andre sanger er "Under Isen".

I tillegg mener forfatteren at man ikke skal dømme noen etter utseende og ta folk som de er. Sangen krysser virkelig alle grenser og går så langt som at Trine tar selvmord. De vil få frem hvor viktig det er å ta mobbing seriøst og gjøre noe med det forsent. Jeg valgte denne sangen pga alle de gode budskapene og fordi disse temaene er viktige å ta opp.
det var alt for denne gangen;)

1 kommentar:

I. Sofie M. W. sa...

For det første synes jeg du hadde en veldig fin blogg. Har ikke vært inne her før, men jeg likte den=) Det blogginlegget jeg likte og husker best var det første - altså dette.

Da jeg var liten hørte jeg nemlig veldig mye på denne sangen! Da skjønte jeg selvfølgelig ikke meningen og baktanken med sangen i det hele tatt, og tenkte bare at de sang som en stygg jente som het Trine. Jeg hadde ikke hørt denne sangen på lenge, og forsovet glemt den helt. Men når jeg leste ditt blogginlegg nå, skjønte jeg jo faktisk hva meningen med sangen var! Jeg synes i hvertfall det var på tide!